Krew i wnętrzności: krótka historia medycyny ad

Porter powtarza znane twierdzenie, że choroby zamożności, takie jak rak i choroba niedokrwienna serca, wynikają z zachodniego stylu życia, który obejmuje diety tłuszczowe, niezdrowe jedzenie, papierosy, alkohol i narkotyki. Dane potwierdzające takie roszczenie są jednak mniej przekonujące. Z wyjątkiem związku między rakiem płuc a paleniem tytoniu, przyczyna większości nowotworów pozostaje nieznana. Podobnie, związek pomiędzy chorobą wieńcową a czynnikami ryzyka jest w najlepszym przypadku mętny. Liczba zgonów z powodu choroby niedokrwiennej serca wzrosła gwałtownie w pierwszej połowie XX wieku, kiedy większość wymienionych czynników ryzyka była nieobecna i dramatycznie spadła w drugiej połowie, kiedy osiągnęły szczyt. Porter powtarza również słynną wypowiedź przypisywaną chirurgowi General Williamowi Stewartowi w 1969 roku, że wygrano wojnę z chorobą zakaźną. Stewart nigdy nie złożył takiego oświadczenia, chociaż wielu upiera się przy przypisywaniu mu tego. Ci, którzy posiadają wiedzę na temat historii medycyny, znajdą stosunkowo niewiele nowości w tej krótkiej książce, ale Blood and Guts to wspaniałe i pouczające wprowadzenie do ważnego tematu jednego z wybitnych uczonych jego pokolenia. Książka może nawet zachęcić niektórych czytelników do lektury, czytając pracę magisterską Portera, Największą korzyść dla ludzkości.
Gerald N. Grob, Ph.D.
Institute for Health, Rutgers University, New Brunswick, NJ 08901-1293
[email protected] rutgers.edu
[przypisy: rentgen zębów bydgoszcz, lekarz poz co to, ubytek słuchu ]