Przetoka naczyniowo-albowa u pacjenta z Hematochezią i krwiomoczem

1 miesiąc ago

Przetoka naczyniowo-sercowa zwykle rozwija się jako powikłanie zapalenia uchyłka okrężnicy, chociaż mogą być z nią związane inne stany, takie jak rak jelita grubego, choroba Crohna i rak pęcherza moczowego. Najczęstsze objawy to objawy miażdżycowe, takie jak zapalenie płuc i bolesne oddawanie moczu. Opisujemy rozwój przetoki pęcherzowo-naczyniowej jako powikłanie pooperacyjnej radioterapii raka szyjki macicy.
45-letnia kobieta odwiedziła oddział ratunkowy z hematochezia i krwiomoczem brutto, które rozpoczęły się jednocześnie. Początkowe objawy życiowe były względnie stabilne, z ciśnieniem tętniczym 133/83 mm Hg, częstością uderzeń serca 86 uderzeń na minutę i temperaturą 36,6 ° C. Nie było żadnych konkretnych wyników badań fizycznych, z wyjątkiem ciemnej krwi podczas badania doodbytniczego. Poziom hemoglobiny wynosił 6,8 g na decylitr (hematokryt, 22,1%). Analiza moczu wykazała wiele czerwonych krwinek. Nie było żadnych nieprawidłowości w profilach krwawienia. Na dwa lata przed przyjęciem pacjent poddano radykalnej histerektomii z użyciem laparoskopii z rozcięciem węzłów chłonnych miednicy w raku szyjki macicy (słabo zróżnicowany gruczolakorak typu jelitowego, stadium IB) i radioterapią pooperacyjną w dawce 50,4 Gy. Otrzymała powtarzaną radioterapię w dawce 36 Gy na sześć miesięcy przed przyjęciem do szpitala. W badaniu kolonoskopowym nie stwierdzono wyraźnego pochodzenia krwawienia ani nieprawidłowości śluzówkowych w okrężnicy, chociaż pozostała pewna świeża krew. Pełna kontrola żołądka, dwunastnicy i jelita cienkiego nie wykazała żadnych nieprawidłowości. Hematochezia i krwiomocz brutto zatrzymał się trzy dni po przyjęciu bez żadnych interwencji.
Rysunek 1. Rysunek 1. Obrazy cystograficzne. Panel A pokazuje komunikację między pęcherzem a jelitem krętym (strzałka). Panel B pokazuje materiał kontrastowy przekazywany z jelita krętego przez cały okrężnicę w ciągu 30 minut.
Wykonano cystografię w celu sprawdzenia stanu pęcherza moczowego. Nieoczekiwanie barwnik kontrastowy wprowadzony do pęcherza pojawił się w końcowym jelicie krętym i okrężnicy (ryc. 1). Podczas cystoskopii w pęcherzu nie stwierdzono patologicznego otwarcia przetoki, ale na ścianie tylnej znaleziono punktowe uszkodzenie z rumieniem błony śluzowej i uważano, że jest to otwór w przewodzie przetokowym.
Przetoka naczyniopłaskowa jest bardzo rzadkim stanem. W literaturze można znaleźć tylko kilka przypadków.1-5 Każdy pacjent miał poważne choroby w pęcherzu moczowym lub jelicie krętym, w tym rak pęcherza moczowego, choroba Leśniowskiego i Crohna, 2 uchyłki Meckela, 3 stan porektermili- zonocystostomii-undiversion, 4 i złośliwy chłoniak jelita krętego.5 Chociaż przetoki pęcherzowo-jelitowe wymagają leczenia chirurgicznego, uważa się, że przetoka w naszym pacjencie zniknęła w ciągu kilku dni. Pacjent pozostaje zdrowy, bez objawów związanych z układem moczowym lub jelitowym. Lekarze powinni pamiętać, że przetoka naczyniowo-naczyniowa może być źródłem hematochezji i krwiomoczu u pacjentów z operacją miednicy lub napromienianiem w wywiadzie.
Myoung-Kuk Jang, MD, MS
Sung-Koo Lee, MD, Ph.D.
Seung-Jae Myung, MD, Ph.D.
Asan Medical Center, Seul 138-736, Republika Korei
[email protected] com
5 Referencje1. Finkelstein LH, Arsht DB, Trenkle D. Przetoka naczyniopłaskowa: niezwykłe powikłanie po zastosowaniu formaliny do kontrolowania krwotoku z pęcherza po oparzeniu. J Urol 1977; 117: 168-170
Web of Science MedlineGoogle Scholar