W 1990 r. Rak piersi dotknął ponad 150 000 kobiet w Stanach Zjednoczonych; w końcu przyczyni się do śmierci 25% z nich1. Konferencja na temat rozwoju świadomości raka piersi2 z 1985 r. oraz badania klinicznego z 1988 r. dotknęły zarówno około 75 000 kobiet z rakiem piersi z ujemnym węzłem, jak i pracowników służby zdrowia, którzy się nimi opiekują. The Clinical Alert stwierdził, że chemioterapia może mieć znaczący wpływ na naturalną historię chorych na raka piersi z ujemnym węzłem , co zostało szeroko zinterpretowane jako zalecenie do leczenia adiuwantowego u tych kobiet 4, chociaż kontrowersje wciąż trwają w stosunku do leczenia takich pacjentów. którzy nie uczestniczą w badaniach klinicznych.5, 6 Skuteczność chemioterapii adjuwantowej w przedłużaniu okresu wolnego od choroby u kobiet z rakiem piersi z ujemnym węzłem jest mierzalna, ale umiarkowana.7 8 9 10 Skuteczność terapii adjuwantowej w wydłużaniu całkowitego czasu przeżycia jest mniej wyraźna.11, 12 Chemioterapia powoduje krótkotrwałe obniżenie jakości życia większości pacjentów i należy to rozważyć w kontekście możliwej szansy na przedłużone życie dla nielicznych, którzy skorzystają. Prawdopodobieństwo zgonu z powodu terapii adiuwantowej jest niewielkie, ale większość leczonych pacjentów ma działania niepożądane, a szacowany koszt chemioterapii jest wysoki – 338 milionów USD dla całej grupy.6
Celem tego badania było zbadanie skuteczności terapii adjuwantowej u kobiet z rakiem piersi z ujemnym węzłem chłonnym na różnych poziomach ryzyka nawrotu. Stworzyliśmy model, w którym uwzględniono zmienne ryzyka nawrotu, skuteczność terapii adjuwantowej, czas trwania korzyści z terapii adjuwantowej i jakość życia. Wykorzystaliśmy analizę decyzyjną do oceny modelu klinicznego, przeprowadzenia analiz wrażliwości oraz określenia progów, które pomogłyby lekarzom w wyborze terapii13
Model podstawowy
Stwierdziliśmy następujący problem badawczy: kobieta przeszła operację w stadium I lub w raku piersi, który jest ujemny pod względem węzłów i ujemny pod względem receptora estrogenowego. Czy powinna otrzymywać chemioterapię. Decyzja o przyjęciu terapii opiera się na odczuciu korzyści pacjenta i jej lekarza, które zależą od rokowania pacjenta, w zależności od zmiennych klinicznych, ryzyka i korzyści z chemioterapii oraz od preferencji pacjenta co do perspektywy toksyczności leczenia.
Opracowaliśmy model analizy decyzyjnej z udziałem dwóch grup: 45-letnich kobiet przed menopauzą i 60-letnich kobiet po menopauzie. Analiza decyzji wykorzystuje drzewo decyzyjne do systematycznego rozważania wszystkich dostępnych opcji i ich możliwych wyników w celu rozwiązania problemu. Tło metodologiczne zostało niedawno poddane przeglądowi.13 14 15
Grupy te reprezentują dwa typowe rodzaje pacjentów: kobiety przed menopauzą, którym zaleca się zazwyczaj chemioterapię oraz kobiety w wieku pomenopauzalnym, które mają najwyższą zapadalność na raka piersi. Nasz model wykorzystał proces Markowa do obliczenia skumulowanej wartości wyników w każdej kohorcie zi bez terapii adiuwantowej. Proces Markowa jest techniką modelowania stosowaną w warunkach, w których rokowanie jest opisywane przez szereg zdarzeń przypadkowych (wyniki niepożądane), a wartość tych wyników zależy od tego, czy i kiedy wystąpią.16 Proces Markowa był przydatny do modelowania choroby, w których to samo zdarzenie – występowanie złamań osteoporotycznych17 lub zakrzepów z zatorami, na przykład 16, 18 – może się powtarzać z biegiem czasu.
Rysunek 1
[więcej w: rentgen zębów bydgoszcz, elektoralna dental clinic, wimed lipno ]

0 thoughts on “Skuteczność i efektywność kosztowa chemioterapii wspomagającej u kobiet z niedrobnokomórkowym rakiem piersi – model analizy decyzyjnej”

1. [..] Oznaczono ponizsze tresci z artykulu oryginalnego: elektroniczna dokumentacja medyczna[…]