Komórka mieloidalna z cytoplazmatyczną endogenną aktywnością peroksydazy przylega do skupiska komórek nowotworowych (Panel B). Figura 2. Figura 2. Częstość komórek nerczaka w szpiku w diagnostyce, zgodnie z klinicznym stadium choroby. Każde kółko reprezentuje jednego pacjenta, a każdy poziomy pasek reprezentuje medianę liczby komórek nowotworowych u pacjentów z dodatnimi próbkami szpiku kostnego. Okrągłe kółka oznaczają próbki, w których wykryto komórki nowotworowe zarówno w analizie konwencjonalnej, jak i w analizie immunocytologicznej, oraz w próbkach z otwartym okręgiem, w których komórki nowotworowe wykryto tylko za pomocą analizy immunocytologicznej. Zacieniony obszar przedstawia poziomy, przy których nie można było wykryć komórek nowotworowych za pomocą analizy immunocytologicznej.
Konwencjonalna analiza próbek wymazów i trepanoptycznych wykryła komórki nerwiaka niedojrzałego w próbkach od 90 z 197 pacjentów (46 procent), podczas gdy analiza immunocytologiczna dokonała tego w 131 (67 procent, P <0,0001, Tabela 1). Szereg pacjentów, u których stwierdzono miejscową lub regionalną chorobę zgodnie z konwencjonalną poste-rowaniem, wykazało, że w analizie immunocytologicznej utajone komórki nowotworowe w szpiku (fig. i 2); próbki od 2 z 10 pacjentów w stopniu I (p = 0,16), 7 z 25 w stopniu II (p = 0,008) i 14 z 33 w stopniu III (p <0,001) były dodatnie w przypadku komórek nowotworowych w analizie immunocytologicznej ale negatywny w przypadku analizy konwencjonalnej. Analiza immunocytologiczna była również bardziej czuła niż konwencjonalna analiza w wykrywaniu komórek nowotworowych szpiku od pacjentów z chorobą w stadium IV (p = 0,001) lub stadium IVS (p = 0,04, ryc. 2). Szpik u jednego pacjenta, o którym doniesiono, że zawiera komórki nerwiaka zarodkowego na konwencjonalnej analizie, był negatywny w analizie immunocytologicznej; dalsza ocena pacjenta wykazała prawidłowe rozpoznanie chłoniaka nieziarniczego. Tak więc, nie było próbek szpiku kostnego, które byłyby pozytywne dla komórek nerwiaka zarodkowego przy konwencjonalnej analizie i ujemnych w analizie immunocytologicznej.
Analiza immunocytologiczna i przeżycie bez progresji
Częstotliwość komórek nowotworowych wykrywanych w analizie immunocytologicznej wynosiła od 0 do 95 000 komórek nowotworowych na 100 000 komórek szpiku kostnego (ryc. 2). Mediana liczby komórek nowotworowych na 100 000 komórek szpiku wynosiła 20 000 u pacjentów z chorobą stopnia IV i 39 u pacjentów z chorobą stopnia IVS (p = 0,0003). Istotnie więcej komórek nowotworowych stwierdzono w szpiku od pacjentów z chorobą stopnia IVS niż w grupie pacjentów z chorobą w stadium I, II lub III (p <0,0001). Szeroki zakres stężeń komórek neuroblastoma i związek pomiędzy wysoką zawartością guza a złym rokowaniem (u pacjentów w stadium IV) sugerował, że stopień zaangażowania szpiku kostnego może przewidywać wynik kliniczny.
Ryc. 3. Ryc. 3. Przeżycie wolne od postępu choroby u pacjentów z chorobą miejscową lub regionalną (stadium I, II lub III), według liczby komórek nerwiaka zarodkowego na 100 000 komórek szpiku kostnego w analizie immunocytologicznej. Górny panel pokazuje przeżycie u wszystkich 65 pacjentów (P = 0,001), a dolny panel pokazuje przeżycie u 37 pacjentów, którzy mieli więcej niż jeden rok życia w momencie rozpoznania (P = 0,003). Oceny znakowe reprezentują poszczególnych pacjentów z czasem przeżycia bez progresji.
Rysunek 4
[hasła pokrewne: profi med, rentgen zębów bydgoszcz, potwory kontra obcy cda ]

0 thoughts on “Wartość prognostyczna wykrywania immunocytologicznego przerzutów do szpiku kostnego w nerwiaku płodowym ad 6”